Aan de vooravond van de doorbraak

1 oktober 2021
Aan de vooravond van de doorbraak

Terwijl u dit leest, komt HRTECH.be eraan. Aanbieders van innovatieve oplossingen gaan er in dialoog met gebruikers en potentiële gebruikers. Voor dat event werkten we samen met Jürgen Ingels, die als ondernemer en investeerder al langer bewees een goede neus te hebben voor wat er zit aan te komen. Hij zal dan ook met veel interesse kijken naar een resem pitches van start-ups die met een waaier aan hr-oplossingen naar de markt gaan.

Ook HRmagazine zelf kijkt de komende twee edities door een technologische bril. Hr-technologie is al een paar jaar een langzame revolutie aan het bewerkstelligen. Die komt er niet omdat hr die technologie zo gretig omarmt, want andere bedrijfsdepartementen staan niet zelden verder op dat vlak. Maar we staan toch wel aan de vooravond van een doorbraak. De introductie van technologie zal onvermijdelijk versnellen naarmate de jongere generaties sterker vertegenwoordigd zijn.

Zij vinden het dan ook evident dat ze kunnen werken zoals ze leven buiten de werksfeer. Voor hen is het de normaalste zaak van de wereld om al eens een korte video te bekijken die hen op voorhand een idee geeft of een job hen zal liggen of niet. Of dat ze via de eigen smartphone snel een vaardigheid bijschaven via een microlearning. Belangrijk zijn eenvoud, een intuïtieve gebruikservaring en maatwerk. Ontwikkelaars van applicaties die in dit magazine ter sprake komen, vertrekken ongetwijfeld allemaal vanuit de gebruiker. In dit en het volgende magazine zullen we illustreren hoe technologie helpt om talent aan te trekken, te behouden, om betrokkenheid op te volgen, om hun leercurve te ondersteunen en om eigen keuzes te maken op het vlak van vakantie, verloning, mobiliteit, enzovoort.

Tegelijk haast de redactie zich ook om al wat voorbij de hype te denken en om hier en daar een overspannen belofte te doorprikken. Het mag duidelijk zijn dat veel technologie zich nog moet bewijzen. Maar dat mag geen reden zijn om aan de zijlijn te staan wachten. De uiteenlopende cases in dit magazine illustreren wat vandaag al kan. Wij reflecteren daarover ook met een aantal denkers.

Een van hen is Philipp Kristian (pagina 8). Hij leert ons dat het om meer gaat dan efficiëntie, gebruiksgemak of imago (‘Onze organisatie is mee’). Hij wijst op een culturele factor, met name vertrouwen. “De generaties Y en Z zijn opgegroeid met de digitale economie, waarbij ze gemakkelijk vreemden vertrouwen. Als gevolg willen ze vooraf vertrouwd worden”, zo zegt hij: “Babyboomers en generatie X daarentegen vinden dat vertrouwen verdiend moet worden. Je krijgt dus een ‘waarom vertrouw je me niet’ versus een ‘waarom verdien je niet mijn vertrouwen?’ Dat zijn twee snelheden van vertrouwen die met elkaar clashen en wereldwijd voor misverstanden zorgen tussen de verschillende generaties.” Hr gaat dus op zoek naar geschikte technologie. Tegelijk blijft hr ook de architect van de cultuur en dus bemiddelen tussen believers en sceptici.

Wij wensen u veel inspiratie en ontmoeten u, ondanks ons enthousiasme over technologie, ook graag weer eens zonder technologische tussenschakel. Een overzicht van de sprekers vindt u alvast via www.hrtech.be