Privacyverklaring

2022: een scharnierjaar voor de arbeidsmarkt wereldwijd

3 mei 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Foto door Nataliya Vaitkevich via Pexels

De arbeidswereld zoals wij die kennen, zal er binnenkort niet meer zijn. De pandemie was een katalysator van ingrijpende veranderingen. 2022 is een scharnierjaar voor ondernemingen over de hele wereld.

ManpowerGroup nam wereldwijd contact op met 5.000 werknemers. De studie 'The Great Realization' ziet vier hoofdthema’s: de aspiraties van de werknemers, de transformatie van de bedrijven, het tekort aan talent en de opkomst van technologie. Die trends zijn niet nieuw, maar “hun graad van dringendheid is ongezien". Bedrijven zullen bijgevolg beter moeten luisteren naar individuele behoeften en zichzelf voortdurend opnieuw uitvinden vanuit een duidelijke visie op digitale en ecologische transities, zo concludeert Sébastien Delfosse, Managing Director van ManpowerGroup BeLux.

Flexibiliteit is nu een must

De enquête leert alvast dat werknemers een maximale vrijheid willen om het evenwicht te bewaren tussen werk- en privéleven. Nu hybride werken de norm wordt, is dit streven naar flexibiliteit niet langer voorbehouden aan bepaalde categorieën werknemers, maar streeft iedereen dat na. Zo blijkt uit de studie dat

  • 45% van de werknemers vrij hun werkuren willen kunnen kiezen;
  • 36% van de werknemers meer verlofdagen willen;
  • 35% willen kunnen kiezen waar ze hun werk uitvoeren;
  • 4 op 10 mensen willen kiezen op welke dagen ze aan telewerk doen en bovendien de flexibiliteit om elke week andere dagen te telewerken.

Welzijn op het werk en bescherming

Tijdens de coronacrisis werden mensen zich ook meer bewust van hun kwetsbaarheid. Als gevolg daarvan zijn zij nu op zoek naar meer bescherming. Zij verwachten van hun werkgever empathie en bekommernis om hun

  • welzijn,
  • mentale gezondheid,
  • financiële zekerheid en
  • inzetbaarheid.

Een en ander blijkt uit het gegeven dat

  • 49% van de werknemers zegt bereid te zijn van bedrijf te veranderen voor een beter welzijn;
  • 3 op 10 werknemers meer verlof wil kunnen opnemen om hun welzijn en geestelijke gezondheid te vrijwaren;
  • één op 4 werknemers de voorkeur geeft aan werkgevers die voordelen toekennen, zoals ouderschapsverlof of verlof voor mantelzorg;
  • 81% van de werknemers om meer opleidingen vraagt, wat nodig is, terwijl 58% van hen nieuwe vaardigheden zullen moeten verwerven om hun beroep in de toekomst uit te oefenen.

Zinvol werk

De door ManpowerGroup ondervraagden hebben duidelijk te kennen gegeven dat ze zich dagelijks moeten organiseren om tot een betere levenskwaliteit te komen. Ze zijn tevens bereid om zich collectief te engageren. Een groeiend aantal werknemers – die zich overigens ook zeer betrokken en gemotiveerd tonen bij hun werk – wil immers zinvoller werk.

Bedrijven moeten die verzuchting concreet vertalen in een sterk maatschappelijk engagement, ook op ecologisch vlak. Dat engagement moet de steun hebben van de top en van alle leiders. Als deze verwachtingen niet ingelost worden, zullen ze niet aarzelen om ontslag te nemen.

Uit de enquête van ManpowerGroup blijkt dat:

  • 64% van de werknemers via hun werk wil bijdragen aan een betere samenleving;
  • 2 op 3 willen werken voor bedrijven waarvan ze de waarden delen;
  • 3 op 4 werknemers zich gemotiveerd en gepassioneerd willen voelen met betrekking tot hun werk;
  • 7 op 10 het werk dat zij doen belangrijk vinden en willen dat hun bijdragen door de directie worden erkend;
  • 7 op 10 werknemers het belangrijk vinden om samen te werken met managers die vertrouwen uitstralen en die men bereid is te volgen.

ESG: drie dimensie van strategisch belang

Die belangstelling voor zinvol werk sluit alvast goed aan bij een andere trend: het toenemend belang van de waarden gelijkheid, diversiteit en duurzame ontwikkeling.

Twee op drie bevraagde bedrijven bevestigen: de weg van de transformatie zal geplaveid worden door de rode draad van de ESG (Environment, Social, Governance).

Bedrijven moeten op basis van deze engagementen de komende jaren collectief oplossingen aanbrengen die voldoen aan de reglementeringen betreffende koolstofneutraliteit, maar die de bedrijven ook in staat stellen om hun maatschappelijke impact te verbeteren.

  • 6 op 10 bedrijven verklaren dat ze hun ESG-doelstellingen in hun missie en strategische plannen hebben geïntegreerd;
  • meer dan 30% van de bedrijven heeft al opleidingen over diversiteit en inclusie georganiseerd.

De volledige studie The Great Realization