De arbeidswereld zoals wij die kennen, zal er binnenkort niet meer zijn. De pandemie was een katalysator van ingrijpende veranderingen. 2022 is een scharnierjaar voor ondernemingen over de hele wereld.
ManpowerGroup nam wereldwijd contact op met 5.000 werknemers. De studie 'The Great Realization' ziet vier hoofdthema’s: de aspiraties van de werknemers, de transformatie van de bedrijven, het tekort aan talent en de opkomst van technologie. Die trends zijn niet nieuw, maar “hun graad van dringendheid is ongezien". Bedrijven zullen bijgevolg beter moeten luisteren naar individuele behoeften en zichzelf voortdurend opnieuw uitvinden vanuit een duidelijke visie op digitale en ecologische transities, zo concludeert Sébastien Delfosse, Managing Director van ManpowerGroup BeLux.
De enquête leert alvast dat werknemers een maximale vrijheid willen om het evenwicht te bewaren tussen werk- en privéleven. Nu hybride werken de norm wordt, is dit streven naar flexibiliteit niet langer voorbehouden aan bepaalde categorieën werknemers, maar streeft iedereen dat na. Zo blijkt uit de studie dat
Tijdens de coronacrisis werden mensen zich ook meer bewust van hun kwetsbaarheid. Als gevolg daarvan zijn zij nu op zoek naar meer bescherming. Zij verwachten van hun werkgever empathie en bekommernis om hun
Een en ander blijkt uit het gegeven dat
De door ManpowerGroup ondervraagden hebben duidelijk te kennen gegeven dat ze zich dagelijks moeten organiseren om tot een betere levenskwaliteit te komen. Ze zijn tevens bereid om zich collectief te engageren. Een groeiend aantal werknemers – die zich overigens ook zeer betrokken en gemotiveerd tonen bij hun werk – wil immers zinvoller werk.
Bedrijven moeten die verzuchting concreet vertalen in een sterk maatschappelijk engagement, ook op ecologisch vlak. Dat engagement moet de steun hebben van de top en van alle leiders. Als deze verwachtingen niet ingelost worden, zullen ze niet aarzelen om ontslag te nemen.
Uit de enquête van ManpowerGroup blijkt dat:
Die belangstelling voor zinvol werk sluit alvast goed aan bij een andere trend: het toenemend belang van de waarden gelijkheid, diversiteit en duurzame ontwikkeling.
Twee op drie bevraagde bedrijven bevestigen: de weg van de transformatie zal geplaveid worden door de rode draad van de ESG (Environment, Social, Governance).
Bedrijven moeten op basis van deze engagementen de komende jaren collectief oplossingen aanbrengen die voldoen aan de reglementeringen betreffende koolstofneutraliteit, maar die de bedrijven ook in staat stellen om hun maatschappelijke impact te verbeteren.
De volledige studie The Great Realization
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de hr-wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.