Privacyverklaring

1 op 5 werknemers lijdt onder geroep van collega’s

1 juni 2022
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Foto door Yan Krukov: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/kantoor-werken-werk-binnen-7640471/

Bijna één op vijf werknemers lijdt onder het geroep van collega’s. Een goed werkklimaat creëren is een prima preventieve maatregel.

Een en ander blijkt uit een analyse van hr-dienstengroep Liantis rond grensoverschrijdend gedrag bij 7.513 medewerkers. Daaruit blijkt dat 18,73% in 2021 geconfronteerd werd met geroep op het werk door collega’s. In 2020 was dat net iets meer (19,17%). In 2019 - net voor de coronacrisis - ging het om 23,11%.

Thuiswerk

Ook het aantal respondenten dat te maken kreeg met fysieke bedreigingen is gedaald. In 2021 ging het om 5,6%, terwijl het in 2020 en 2019 telkens over ongeveer 10% ging. Maar een heel groot deel van de bevolking werkte toen van thuis uit en er waren dan ook minder sociale interacties, zo verklaart Marco Vandamme, preventieadviseur psychosociale aspecten bij Liantis.

Leidinggevenden als slachtoffer

Uit de analyse blijkt dat mensen in leidinggevende functies vaker verbaal geweld ervaren dan collega’s in niet-leidinggevende functies. “Een belangrijke taak van een leidinggevende is het beoordelen van het functioneren van een medewerker. Een leidinggevende moet dus vaker collega’s aanspreken op bijvoorbeeld gebrekkig functioneren, conflicten op de werkvloer… . Deze gesprekken verlopen niet altijd makkelijk en de gemoederen kunnen daarbij al eens verhit geraken. Daarnaast moet een leidinggevende ook vaak tussenkomen bij conflicten binnen het team.”

Vaker bij mannen

Opvallend: mannen rapporteren vaker dat ze geconfronteerd worden met roepende collega’s. In 2021 ging het om 23,26% van de mannen. Bij de vrouwelijke medewerkers ging het in datzelfde jaar om 17,48%. Hetzelfde patroon zien we bij de fysieke bedreigingen.

We zagen al in andere bevragingen dat mannen meer agressie door collega’s rapporteren dan vrouwen”, aldus Marco Vandamme. Al leert eerder onderzoek dat vrouwen wel meer agressie rapporteren van derden. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat vrouwen vaker contactberoepen uitoefenen, bijvoorbeeld in de zorg, en dus vaker in contact komen met derden. “Bovendien vermoeden we dat roepen nog te vaak als een aanvaarde manier van communiceren wordt gebruikt. Je moet bijvoorbeeld roepen om gehoord te worden aan de andere kant van de werf, waar er veel lawaai is. We moeten dit nu verder analyseren omdat dit grote impact kan hebben op het psychosociaal welzijn van deze medewerkers.”

Een goed klimaat

Psychosociale risico’s zoals hoge werkdruk en onduidelijkheid, veroorzaken meer stress en dat geeft meer conflicten op de werkvloer zijn, meer geroep...

Daarnaast is het ook belangrijk om bij te dragen tot een goed werkklimaat waarin medewerkers bij hun leidinggevenden terechtkunnen. “Maar ook leidinggevenden moeten bij iemand terechtkunnen. Dat kunnen hun eigen leidinggevenden of collega-leidinggevenden zijn.”

Gedragscode?

Liantis adviseert ook om een gedragscode uit te werken. Zo schept een werkgever duidelijkheid over aanvaardbaar gedrag.

Toch adviseert Marco Vandamme vooral om een cultuur binnen het bedrijf te creëren waarbij medewerkers elkaar makkelijk en laagdrempelig kunnen aanspreken. “Zie je twee collega’s een verhitte discussie voeren? Vraag hen of alles oké is. Zie je een collega roepen? Spreek hem/haar hierop aan. Bied ondersteuning en ga in dialoog, met elkaar of de leidinggevende. Dit is niet altijd evident, maar een gedoogbeleid zal op termijn alleen maar nefast zijn voor het welzijn van alle betrokkenen.”