Sybille Reiß Sybille Reiß, HR Director Tui Group
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Tui

Teams wereldwijd dichter bij elkaar brengen

1 februari 2022
De werknemerservaring is mijn belangrijkste prioriteit
De pandemie heeft de transformatie van de toeristische sector in een stroomversnelling gebracht. TUI Is digitaler, internationaler, efficiënter en wendbaarder dan ooit tevoren. Group hr-director Sybille Reiß leidt de people-aspecten van die transformatie.

De pandemie heeft de transformatie van de toeristische sector in een stroomversnelling gebracht. TUI Is digitaler, internationaler, efficiënter en wendbaarder dan ooit tevoren. Group hr-director Sybille Reiß leidt de people-aspecten van die transformatie.

Sybille Reiß is is sinds juli van dit jaar benoemd tot Group hr-director bij TUI. Voorheen werkte ze achttien jaar bij TUI in verschillende hr-functies, zoals rekrutering, management development en businesspartnering. “Toen ze me de vraag stelden, heb ik onmiddellijk ja gezegd. Het is een geweldige kans in uitdagende tijden. Tijdens de pandemie lag de nadruk vooral op het dichter bij elkaar brengen van teams over landsgrenzen en groepssegmenten heen.”

U begon uw carrière in het wervingsbureau van TUI in 2003. Waarom koos u achttien jaar geleden voor het bedrijf?
Sybille Reiß
: “Ik had eerder gewerkt bij Continental, een groot automobielbedrijf in Hannover. Ik was geen klant van TUI, maar ik hoorde veel mensen praten over het bedrijf als een geweldige werkgever en dat het anders was op vlak van bedrijfscultuur. Ik was nooit van plan om er lang te blijven, maar het pakte anders uit.Ik voel me al 18 jaar aangetrokken tot de cultuur, de sector en de baan zelf."

Wat was het effect van de coronacrisis op het hr-beleid?
Sybille Reiß
: “Corona heeft de manier waarop we werken en hoe we werk en privéleven combineren, veranderd. We hebben de goede zaken behouden, zoals meer flexibiliteit en de keuze waar mensen willen werken. Hierover hebben we een gezamenlijke visie ontwikkeld, zonder met een reeks richtlijnen te komen over hoe groot het kantoor moet zijn of hoe de verhouding tussen de bureaustoelen moet zijn. We laten het aan de teams over om te beslissen wat voor hen het beste werkt. In ruil voor flexibiliteit verwachten we efficiëntie en prestaties. Werk is iets wat we doen, niet iets waar we naartoe gaan. De bouwstenen van onze visie zijn leiderschap, de werkplek, de organisatie, continu leren en het IT-platform, maar dat betekent niet dat de manier van werken in Palma de Mallorca dezelfde is als in het Scandinavische kantoor in Zweden. Het is aan de teams om daarover te beslissen.”

Werknemerservaring

Wat zijn uw belangrijkste prioriteiten als hr-directeur?
Sybille Reiß
: “Ons bedrijf is fundamenteel aan het veranderen. Een van de grootste uitdagingen is onze transformatie naar een digitale en meer internationale platformorganisatie. We werken nu meer binnen wereldwijde teams. Tweeëneenhalf jaar geleden stonden we stil, maar nu trekken de activiteiten weer aan. Het is uiterst belangrijk om het evenwicht te bewaren tussen het betrokken houden van medewerkers en hen naar de volgende transformatiefase of het volgende tijdperk van een nieuw TUI leiden. De hr-afdeling is gevraagd om na te denken over hoe we in de toekomst zullen samenwerken. De werknemerservaring is daarom mijn belangrijkste prioriteit. Alle goede dingen uit de coronacrisis - denk aan flexibiliteit en de balans tussen werk en privé - hebben we ontwikkeld tot een nieuwe manier van werken die we nu op een strategische manier inbouwen."

Hoe houd je de bedrijfscultuur of het DNA levendig wanneer je als bedrijf op zoveel verschillende locaties actief bent?
Sybille Reiß
: “De belangrijkste troeven van ons bedrijf zijn onze medewerkers en de manier waarop zij samenwerken. Om onze klanten de beste vakantiebeleving te geven, draait alles om gastvrijheid. Wij hebben dit vertaald naar een gevoel van verbondenheid. Hoe zorgen we ervoor dat de medewerkers zich verbonden voelen, ook als ze niet in één kantoor of één ruimte zitten? Dit wordt niet alleen beïnvloed door hybride werken, maar ook doordat we meer wereldwijde teams hebben gecreëerd. Het is belangrijker dan ooit dat we communiceren en betrokkenheid stimuleren. Of je nu op kantoor zit bij je baas of thuis werkt, communicatie is essentieel. Dat geldt niet alleen voor het groepsmanagement, maar ook voor de verschillende doelgroepen, zodat zij de kans krijgen om van gedachten te wisselen, de strategie te begrijpen, veranderingen te begrijpen en samen te komen. We hebben bijvoorbeeld e-coffees gelanceerd waarbij we willekeurige medewerkers en een lid van het Group Executive Committee samenbrengen om elkaar te leren kennen, van gedachten te wisselen en feedback te geven. Onze collega's stelden deze formats erg op prijs."

In welke mate krijgen jullie te maken met een war for talent? Hoe trekken jullie nieuwe medewerkers aan?
Sybille Reiß
: “Wij hebben onze wervingsactiviteiten weer opgevoerd. Alleen al in België en Nederland wierven wij vorig jaar zeshonderd medewerkers aan. Toch is de arbeidsmarkt moeilijk. In vergelijking met voorgaande jaren duurt het langer om kandidaten aan te trekken en te rekruteren. We hebben vooral behoefte aan digitale en IT-functies waarbij we op zoek zijn naar nieuwe capaciteiten om onze digitale transformatie te stimuleren. Maar we nemen ook weer mensen aan voor onze meer toeristische gebieden en in onze hoofdkantoren. Het aantrekken en behouden van kandidaten is een van onze grootste uitdagingen. We proberen dit te doen door een waardepropositie voor de werkgever te creëren. TUI is de nummer één van de wereld, wij bepalen de toekomst van reizen. Naast een internationaal netwerk van vacatures hebben we ook een baanbrekende duurzaamheidsstrategie. We zijn voortdurend in beweging.

Gelukkig heeft TUI ook veel loyale medewerkers. Zelfs tijdens de crisis, die langer duurde dan verwacht, zijn we erin geslaagd onze medewerkers met succes te behouden. Diversiteit is een van onze sterke punten. Niet alleen ons klantenbestand is divers, dat geldt ook voor onze medewerkers. Hier heb je de vrijheid en de mogelijkheid om te komen zoals je bent. Vanuit een cultuurperspectief willen we niet alleen individueel succes, maar vooral teamsucces bereiken. Wat prestaties betreft, doen we de zaken die ons sterker maken als groep, als team en minder als individu. Dit is een sterke boodschap die we uitdragen in onze nieuwe employerbrandingcampagne. De vorige werkgeverscampagne dateerde van vijf jaar geleden. Omdat we als bedrijf drastisch veranderd zijn en globaler zijn geworden, leggen we meer nadruk op die teams."

Flexibiliteit

Hoe proberen jullie de medewerkers aan het bedrijf te binden?
Sybille Reiß
: “Wij onderhouden langdurige relaties met hen. Het zijn vooral de mensen die maken dat ze blijven. Neem mezelf als voorbeeld. Ik werk nu al achttien jaar voor TUI. Het gaat niet alleen om de carrière die ik heb gemaakt, maar ook om de mensen met wie ik heb samengewerkt, wat ik heb geleerd van verschillende leiders en teams, hoe ik ben uitgedaagd en ondersteund. En ik kon ook zijn zoals ik in het bedrijf ben. Ik word door sommigen misschien niet eens gezien als hoe een bestuurslid eruit zou moeten zien. Maar dat is juist een grote kracht. Naast een langdurige relatie geven we onze werknemers ook veel flexibiliteit en leermogelijkheden. Door de grootte van de organisatie en de verschillende bedrijven hebben we ook een breed scala aan banen. Veel mensen hebben het idee dat ze in een reisbureau of op een bepaalde bestemming moeten werken, maar het is breder dan dat. We hebben veel aantrekkelijke banen waar mensen soms niet aan denken. Al deze carrièrepaden zijn mogelijk omdat wat we ook doen, we niet op zoek zijn naar dé expert. We zijn op zoek naar medewerkers die passie hebben voor wat ze doen.”

Is er met zoveel loyaliteit wel voldoende ruimte voor vers bloed in de organisatie?
Sybille Reiß
: “Het merendeel van de functies - zeventig procent - vullen wij in met interne collega's. De overige 30 procent wordt extern geworven. Alleen bij de digitale functies is de verhouding iets anders. De implementatie van onze digitale platforms betekent dat we extra personeel nodig hebben. We kunnen onze mensen tot op zekere hoogte opleiden, maar we hebben ook externe expertise en capaciteiten nodig."

Jullie lanceerden ook TUI Workwide. Wat houdt dit precies in?
Sybille Reiß
: “Toen de overheid op een bepaald moment tijdens de crisis vroeg om onze werknemers de mogelijkheid te bieden thuis te werken, vroegen sommigen of ze voor een bepaalde periode konden verhuizen om voor familie in het buitenland te zorgen. Aanvankelijk dachten we dat het te ingewikkeld zou zijn om met één oplossing voor iedereen te komen, maar we hebben voor een pragmatische aanpak gekozen. Iedereen kan dertig dagen per jaar vanuit het buitenland werken. We bieden hen sociale zekerheid of fiscale steun. Ze kunnen ervoor kiezen familie of vrienden te bezoeken of in een hotel te verblijven. Sinds we daarmee gestart zijn in augustus, hebben meer dan honderdtachtig mensen dat gedaan voor gemiddeld acht tot tien dagen. De belangrijkste bestemmingen zijn Spanje en Griekenland. De medewerkers zijn vrij om te kiezen naar welk land ze gaan en wat ze doen, zolang de efficiëntie maar hoog blijft. Dit heeft een grote aantrekkingskracht op onze medewerkers. Administratief gezien vergt het ook niet veel extra werk. Een van onze auditteams deelt bijvoorbeeld een flat in Barcelona. Het past perfect in onze branche. Voor consumenten hadden we al Workation gelanceerd, de combinatie van werken op een vakantieplek. Wat we als product voor onze gasten lanceerden, bieden we ook aan onze medewerkers."

Hoe ver staan jullie met de digitalisering?
Sybille Reiß
: “Onze industrie en de wereld om ons heen veranderen snel, de behoeften van onze klanten veranderen ook, dit alles in het bijzonder als gevolg van de wijde toepassing van zeer geavanceerde technologieën en digitale mogelijkheden die ons leven en onze manier van werken verbeteren. Een paar jaar geleden waren we al begonnen met de transformatie van TUI van een verticaal geïntegreerde toeristische groep naar een digitaal platformbedrijf zodat we een toonaangevende speler in onze sector blijven, technologie beheersen om onze klanten geïndividualiseerde producten, diensten en reiservaringen te bieden en als bedrijf sterker te worden, met name bij het te boven komen van deze crisis. We hebben geïnvesteerd in IT, digitale platforms en artificële intelligentie. Een focus in het bijzonder is het bereiken van wereldwijde schaaleffecten met onze IT-systemen. Daarom zijn wij gestart met de ontwikkeling van ons eigen kernboekingssysteem. We noemen het TRIPS en het omvat alle belangrijke systemen van hotelinventaris, kamertoewijzingen, vluchtbeheer, productverpakking en prijsstelling, CRM en nog veel meer. Om dit te bereiken, brachten we ook onze IT-collega's in één wereldwijde IT-organisatie onder. Ons zogenaamde domeinmodel ondersteunt onze visie om een wereldwijde IT-organisatie te worden en stelt onze leidinggevenden in staat om prioriteiten en taken vast te stellen die zijn afgestemd op de capaciteiten. We creëren boeiende werkomgevingen waarin onze medewerkers digitale oplossingen kunnen verkennen en creëren.”

Duurzaamheid

Hoe integreren jullie duurzaamheid in jullie strategie?
Sybille Reiß
: “De reis- en toerismebranche en wij als TUI moeten inspelen op wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering. Duurzaamheid is al jaren een belangrijk onderwerp voor ons, vanwege onze activiteiten. We bezitten hotels, cruiseschepen, vliegtuigen en reisbureaus. Daarom bekijken we per bedrijfsonderdeel welke doelen we wanneer kunnen bereiken en welk gebied we als industrie moeten aanpakken. We willen toonaangevend blijven op het gebied van duurzaamheid en het behalen van klimaatdoelstellingen, maar we streven naar echte emissiereducties. Verminderen en vermijden. We hebben ook een verantwoordelijkheid tegenover de bestemmingen waar we actief zijn. Economisch, ecologisch en sociaal handelen vormt de kern van onze bedrijfscultuur. Zo richt de TUI Care Foundation, met projecten in 25 landen, zich op de positieve effecten van toerisme, onderwijs en opleiding, en de versterking van milieu- en sociale normen. Wij doen dit al jaren om de bestemmingen en de lokale bevolking te ondersteunen. In de verschillende bestemmingen hebben we ook academies waar we onderwijs en training aanbieden en onze medewerkers gastvrijheid bijbrengen. Zij krijgen de kans om een lonende carrière te volgen en hun gezin te onderhouden. Het kan de sleutel zijn tot een welvarender en zekerder leven. Wij zien toerisme als een kracht om goed te doen in de bestemmingen die wij bezoeken. Al het bovenstaande kan alleen worden bereikt en verwezenlijkt als iedereen zijn steentje bijdraagt - in het bijzonder onze collega's. Daarom lanceren wij een digitale "Sustainability Academy" waar onze collega's en ook onze hotelpartners nieuwe vaardigheden aanleren, informatie vinden en verder leren over het thema duurzaamheid.”

Wat wil u de komende jaren als hr-director gerealiseerd zien?
Sybille Reiß
: “Wat ik ook doe met mijn hr-leiderschapsteam, het moet een toegevoegde waarde zijn voor de collega's en voor het bedrijf. Ik wil niet alleen operationeel hr doen, maar ervoor zorgen dat onze medewerkers zich welkom voelen om bij TUI te komen werken en daar te blijven. Ik wil hen een goede werknemerservaring bieden. Als ik kijk naar onze strategie die we creëren, dan willen we de betrokkenheid terugkrijgen en onze medewerkers door de digitalisering loodsen. Ik wil ook onze betrokkenheidsenquête zo snel mogelijk weer op de rails krijgen, zodat we onze collega's om feedback kunnen vragen. We vinden het belangrijk om te luisteren naar de ervaringen van onze medewerkers en om met hen samen te werken."