Corinne Thijs Corinne Thijs, Senior advisor Great@work/De Opleidingscoach
Tekst
Melanie De Vrieze

Leerrendement verhogen door over de muur te kijken

1 maart 2021
Door kennis te delen, garanderen we leerrendement en -goesting
Great@work is een lerend netwerk dat hr- en learning & developmentprofessionals uit eenzelfde sector samenbrengt. “Door kennis te delen, garanderen we leerrendement en -goesting”, zegt Corinne Thijs.

Great@work is een lerend netwerk dat hr- en learning & developmentprofessionals uit eenzelfde sector samenbrengt. “Door kennis te delen, garanderen we leerrendement en -goesting”, zegt Corinne Thijs.

Het lerend netwerk Great@work is ontstaan uit De Opleidingscoach, die organisaties ondersteunt om een leercultuur te creëren op de werkvloer waarbij medewerkers zich ondersteund voelen om continu bij te lerenen initiatief en verantwoordelijkheid op te nemen. Daarnaast ontwikkelt De Opleidingscoach leertrajecten voor bijvoorbeeld onboarding en leiderschap.

“Binnen L&D is er geen pasklaar antwoord op een vraag en dat kan een opdracht onnodig complex maken”, zegt Els Minner. “Door over de muur van het eigen bedrijf te kijken, leer je veel. Daarom zijn lerende netwerken een interessante leervorm. De kennisdeling zorgt voor een hoger leerrendement op lange termijn. Je hoeft niet altijd zelf het warme water uit te vinden. Door te ‘sparren’, krijgen de deelnemers nieuwe inzichten. Tegelijk willen we hen ook inspireren en ondersteunen om bij hun eigen medewerkers leergoesting te stimuleren. Hierdoor voelen ze zich meer betrokken en willen ze groeien.”

Inzetbaarheid en betrokkenheid verhogen

Great@work richt zich in eerste instantie op de haven en de logistieke sector, later dit jaar volgt ook de bouwsector. “Deze sectoren staan voor heel wat uitdagingen”, legt Corinne Thijs uit. “Denk maar de knelpuntberoepen, de nood aan omscholing, de huidige competenties die morgen achterhaald zijn en de digitalisering. En dan komt corona daar nog eens bovenop.”

Bedrijven hebben de voorbije maanden snel geschakeld door digitaal en coronaproof te werken. “Hr-professionals kloppen bij ons aan omdat ze de medewerkers willen meekrijgen in al die veranderingen en de nieuwe methodes en instructies willen inbedden in de organisatie. Ze staan het komende jaar voor grote opdrachten: het hybride leren en werken verankeren, de sociale cohesie behouden, zorgen dat medewerkers over de zogenaamde ‘future skills’ beschikken en tegelijk in een economisch moeilijk klimaat het rendement van leerinitiatieven bewaken. Het is cruciaal om de ontwikkeling van de medewerkers centraal te plaatsen in hun strategie. In dit lerend netwerk brengen we hr- en L&D-professionals samen om elkaar te inspireren, best practices te delen en initiatieven te toetsen voor een toekomstgericht hr-beleid, zodat de inzetbaarheid van de medewerkers groter wordt. Vanuit onze ervaring met andere sectoren geven we praktische tips.”

Inspireren

Het lerend netwerk komt zes keer per jaar samen, eerst nog online, daarna op locatie bij een van de deelnemende bedrijven. “Elkaars activiteiten leren kennen en zo echt eens over het muurtje te kijken, wakkert het proces van leren van en met elkaar aan”, legt Corinne Thijs uit.

In het lerend netwerk zit een mix van bedrijven die al matuur zijn en organisaties die veel goesting hebben om levenslang leren te starten. De eerste hebben bijvoorbeeld al een interne academie, terwijl de andere verfrissende vragen in de groep afvuren. “
“Zo krijg je een interessante dynamiek”, zegt Els Minner . “Het begrip voor elkaar is groot omdat ze voor dezelfde uitdagingen staan. In deze sector zijn de medewerkers heel pragmatisch, ze hebben er baat bij om vanuit de praktijk te leren.”

Voor een sector die voor veel uitdagingen staan en veel nieuwe info kunnen gebruiken, wil Great@work ondersteuning en inspiratie bieden. “Ook de bedrijven die al verder staan, vragen we om kritisch te blijven voor wat ze doen. Wat enkele jaren geleden nog werkte, is nu misschien niet meer van toepassing.”

De Opleidingscoach is het fundament van Great@work. Onze leerexpertise gebruiken we als basis voor de Great@work-initiatieven”, voegt Els Minner eraan toe. “We gebruiken niet altijd eigen content of geven niet altijd zelf de opleidingen, maar denken mee na hoe bedrijven die leertrajecten kunnen opzetten of aanpakken.”

Hoger leerrendement

Het leertraject loopt een jaar. Het geheime ingrediënt van het lerend netwerk is het High impact learning that Lasts (Hill)-model. “Een goed leertraject betekent dat we met iets komen waar bedrijven nood aan hebben”, zegt Els Minner. “Daarom hebben we met de deelnemende bedrijven een detectiebehoeftegesprek gevoerd. We weten waarmee ze worstelen. Verschillende thema’s komen aan bod, zoals engagement, hybride leren en werken, skillen en reskillen en leiderschap.”

Bestaat er een risico dat de deelnemende bedrijven niet zomaar in hun interne keuken willen laten kijken? “Dat gevaar bestaat altijd, maar iedereen in het lerend netwerk is bereid om een vertrouwelijkheidsprincipe te onderschrijven”, zegt Corinne Thijs. “Wat tijdens de bijeenkomsten gezegd wordt, mag ook gedeeld worden. Dit gebeurt in een open en collegiale sfeer. Het vraagt maturiteit en professionaliteit van de deelnemers om dit te doen, maar ze halen er ook iets uit. Het is de bedoeling dat ze met z’n allen groeien.”

Els Minner Els Minner, Founder Great@work/De Opleidingscoach