Privacyverklaring
Marleen Van Daele Marleen Van Daele, Recruitment & development manager Lunch Garden
Tekst
Gert Verlinden

Aanwerven zonder cv: het kan

1 maart 2021
Sollicitatiegesprekken verlopen op een evenwaardig niveau
Voor de opening van twee nieuwe restaurants in Mechelen en Bonheiden experimenteerde Lunch Garden met het aanwervingsproces van nieuwe medewerkers. De rekruteerders beoordelen de attitude. De noodzakelijke competenties leren de kersverse werknemers nadien aan. Resultaat? De retentie vaart er wel bij.

Voor de opening van twee nieuwe restaurants in Mechelen en Bonheiden experimenteerde Lunch Garden met het aanwervingsproces van nieuwe medewerkers. De rekruteerders beoordelen de attitude. De noodzakelijke competenties leren de kersverse werknemers nadien aan. Resultaat? De retentie vaart er wel bij.

Een nieuwe ploeg van een twintigtal medewerkers samenstellen en die bovendien de talrijke bedrijfseigen systemen en procedures in de vingers leren krijgen: dat is een fikse uitdaging om een nieuwe vestiging van Lunch Garden klaar te stomen voor opening. Vroeger kostte dat veel tijd. Medewerkers verlieten het bedrijf bovendien te snel. Levanto, de externe partner van Lunch Garden, stelde rekruteren zonder cv voor om een breder kandidatenpubliek te bereiken.

Marleen Van Daele, recruitment & development manager van Lunch Garden: “Je test op een neutrale wijze de essentiële attitudes van de kandidaten. De systemen en methodes leren ze achteraf aan. Op die manier is de drempel om te solliciteren veel lager. De rekruteerder kijkt naar het hier en nu, niet naar het verleden.”

Weekendwerk

Op een neutrale wijze de attitude testen, hoe pakt Lunch Garden dat aan? “Dat doen we in een lokaal restaurant, in de reële leefwereld. We simuleren volledige werksituaties.” In het horecabedrijf primeren drie kerncompetenties: teamspirit, klantgerichtheid en het respecteren van systemen en methodes. Kandidaten participeren in een rollenspel aan de kassa of werken samen om een bestelling tijdig en netjes op de gewenste plaats te krijgen. Uiteraard beoordeelt Lunch Garden ook stiptheid en een verzorgd voorkomen.

Wanneer je de verplichting van een cv achterwege laat, groeit de groep van geïnteresseerde potentiële sollicitanten als kool. Daarom organiseerde Lunch Garden eerst een informatiesessie over de arbeidsvoorwaarden, zoals het weekend- en avondwerk. Om tot een ploeg van twintig nieuwe medewerkers te komen, namen een zestigtal kandidaten deel aan de simulatieoefeningen in een restaurant. Marleen Van Daele: “Wij delen bewust veel informatie over de werkomgeving waar de kandidaat terecht zal komen: over de leidinggevende en de collega’s bijvoorbeeld. Het gesprek verloopt op een evenwaardig niveau. Zo versterken we van bij het begin de retentie.”

Smartphone

Marleen Van Daele wijst ook op een aangepaste vorm van communicatie naar de groep van kandidaten voor de operationele functies in het restaurant. “Het gebruik van een laptop en een e-mailadres is niet vanzelfsprekend bij hen. De smartphone is bij uitstek het instrument om te solliciteren.” Daarom werkt het bedrijf met Indeed samen. Met één druk op de knop is de sollicitatie verstuurd.

De selectiegesprekken vinden plaats in een lokale vestiging van Lunch Garden, niet op het hoofdkantoor. Dat versterkt de kandidatenbeleving en is tegelijk een leerrijke observatie hoe de sollicitant reageert op de context van het restaurant. De rekruteerders draaiden bij het begin van hun tewerkstelling een paar weken mee op alle operationele werkposten. Die ervaring versterkt de kwaliteit van het beslissingsproces voor zowel kandidaat als bedrijf. “We streven naar een win-winsituatie: een positieve beleving voor beide partijen.”

Nu de schaarste op de arbeidsmarkt toeneemt, is deze wijze van rekruteren volgens Marleen Van Daele vast de moeite waard om in andere bedrijven en sectoren te onderzoeken, zeker in retail en productie. “Je screent eerst een set van basiscompetenties bij alle kandidaten. De finale keuze voor de beste kandidaat gebeurt op basis van diens attitude en leervermogen.”

De operationele opleiding van nieuwe medewerkers vindt plaats in de restaurants zelf. Een trainer komt ter plaatse en gaat op een zeer praktische manier aan de slag.

Als een machine

Systemen en procedures zitten in het DNA van Lunch Garden. Een restaurant fungeert als een efficiënte machine: klanten vriendelijk bedienen met goede producten en een correcte service. Het schept duidelijkheid voor de operationele medewerker: als ik de systemen en procedures volg, ben ik goed bezig. “De echte inventieve chef-koks of creatieve keukenmedewerkers vinden geen match met het bedrijf.”

Marleen Van Daele: “De teamwerking is enorm belangrijk. ’s Morgens een kwartier te laat starten, brengt een kettingreactie op gang waar je collega’s last van hebben. Een afwasser en toogbediener helpen elkaar door systemen en procedures maximaal te respecteren.”

Of de focus op operationele efficiëntie van Lunch Garden een koele omgeving maakt? Zo ziet Marleen Van Daele het niet. “De anciënniteit ligt relatief hoog. We luisteren naar de werknemers. Een sociaal assistent is bereikbaar voor vertrouwelijke gesprekken. Elke medewerker mag ook verbetersuggesties doen. De kanalen staan open. Procesoptimalisaties moeten wel haalbaar zijn om overal in het land toe te passen, van Brugge tot Aarlen. Uniformiteit is belangrijk.”

Veerkracht in de lockdown

Nu de restaurants verplicht gesloten blijven, heeft Lunch Garden twee prangende hr-uitdagingen: de medewerkers gemotiveerd houden en hun veerkracht versterken. Het bedrijf is officieel in herstructurering. Zonder de 30 franchisenemers, telt de organisatie een kleine duizend werknemers die actief zijn in 46 restaurants in eigen beheer en op de hoofdzetel. “We houden de communicatie met onze mensen open zodat ze zich verbonden blijven voelen. De nieuwe ceo Ann Biebuyck informeert hen via brief, video en bedrijfskrant.”

Investeren in veerkracht is noodzakelijk voor de toekomst. Marleen Van Daele: “Elk jaar zullen er veranderingen zijn. De behoeften en voorkeuren van klanten evolueren. Het is essentieel om wendbaar te blijven.” Dat doet Lunch Garden door positief te communiceren en te focussen op de collectieve verantwoordelijkheid, van de afwasser tot de aankoper. “Je moet je eigenheid behouden en tegelijk jezelf blijven transformeren.”